REACT-EU – dotacje w łódzkim
30 sierpnia 2022Pierwsze konkursy dla firm w ramach Krajowego Planu Odbudowy
28 września 2022Temat na ten wpis pojawił się przy okazji targów ENERGETAB i DREMA, w których ostatnio uczestniczyliśmy, obserwując z przyjemnością pocovidowy powrót do normalności. Co prawda liczba wystawców i odwiedzających nie jest tak duża jak w czasach przed pandemią, ale wpływa na to obecnie wiele innych czynników. Sporo stoisk targowych dofinansowanych było z dotacji unijnych, o czym dowiadywaliśmy się z tabliczek informacyjnych i rozmów z przedsiębiorcami. Większość z nich nie miała natomiast pojęcia o możliwości skorzystania z ulgi na ekspansję czyli zmianach podatkowych oferowanych przez Polski „Ład” (celowo w cudzysłowie).
CO TO ZA ULGA ?
W ramach ulgi na ekspansję (ulgi prowzrostowej) przedsiębiorca (zarówno MŚP, jak i duża firma) może odliczyć koszty promocji, które musi ponieść, aby rozszerzyć swoje rynki zbytu. Wydatki na ten cel mogą zostać odliczone pierwszy raz jako koszty uzyskania przychodów oraz kolejny raz, w ramach ulgi, jako odliczenie od podstawy opodatkowania (podstawy obliczenia podatku) – przy czym limit w roku podatkowym wynosi 1 mln zł. Przykładowo zatem, przy założeniu stawki 19% podatku dochodowego, 1 milion zł poniesionych kosztów uprawnia do otrzymania zwrotu w wysokości 190 tys. zł.
Niestety ulga jest praktycznie zarezerwowana dla przedsiębiorstw produkcyjnych, ponieważ objęte są nią wydatki dotyczące zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów czyli „rzeczy wytworzonych przez podatnika”. Tym samym z ulgi nie skorzystają firmy usługowe ani handlowe. Ciekawą grupą firm uprawnionych do ulgi mogą okazać się jednak deweloperzy, którzy również wytwarzają mieszkania, lokale czy domy, a tym samym wspomniane rzeczy.
JAKIE JESZCZE WARUNKI TRZEBA SPEŁNIĆ ?
Przedsiębiorca może skorzystać z ulgi pod warunkiem, że w okresie dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku poniesienia kosztów kwalifikowanych:
- zwiększy przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów ze sprzedaży tych produktów ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia kosztów kwalifikowanych lub
- osiągnie przychody ze sprzedaży nowych produktów tj. dotychczas nieoferowanych lub
- osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Co ciekawe, w dwóch ostatnich podpunktach, wystarczające jest osiągnięcie jakichkolwiek przychodów (np. 1 zł).
JAKIE KOSZTY KWALIFIKOWANE ?
- Koszty uczestnictwa w targach organizację miejsca wystawowego, zakup biletów lotniczych dla pracowników, zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;
- Koszty działań promocyjno – informacyjnych zakup przestrzeni reklamowych, przygotowanie strony internetowej, publikacje prasowe, broszury, katalogi informacyjne, ulotki dotyczące produktów. Do tych kosztów zalicza się również wydatki na kampanie internetowe
- Koszty dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
- Koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych
- Koszty przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
CIEKAWE ROZWIĄZANIE ?
Na pewno ulga na ekspansję może być alternatywą dla typowej dotacji unijnej, szczególnie dla dużych przedsiębiorstw, które na dofinansowanie tego typu nie mogą liczyć. Na pewno podczas korzystania z ulgi trzeba pamiętać o paru ważnych kwestiach: mogące się pojawić wątpliwości interpretacyjne (nowy instrument), konieczność weryfikacji i odpowiedniej ewidencji przychodów związanych z warunkami korzystania z ulgi czy szczegółowy opis kosztów kwalifikowanych, a tym samym odpowiednia dokumentacja związana z promocją firmy. Czas pokaże czy będzie to popularna zniżka dla przedsiębiorców. Pierwsze i najważniejsze analizy i refleksje dotyczące ulgi pojawią się dopiero przy rozliczeniach podatkowych za 2022 rok.